Mielőtt rátérnénk az adatvizualizáció 5 elemére, ki kell emelnünk talán a legfontosabb rendező elvet, az egyszerűséget. A vizualizáció elkészítése előtt mindig fel kell tennünk magunknak azt a kérdést, hogy mi a célunk, miért is jelenítjük meg az adatokat. A célunk pedig nem más, minthogy elmeséljünk egy történetet a vállalat vezetőinek, akik ezt felhasználva könnyebben tudnak majd döntéseket hozni. Egy történetet azonban többféleképpen is el lehet mesélni, de ahhoz, hogy az üzenet egyértelműen eljusson az olvasóhoz, mindenképpen el kell kerülni minden olyan elemet, ami megzavarhatja őket a megértésben. Egy vállalat vezetőjének nincs több órája arra, hogy bonyolult vizualizációkat elemezzen, ezért a fejlesztő feladata az, hogy megkönnyítse az adatok mögötti történet megértését.
A megfelelő ábra kiválasztása
Amennyiben egy hatásos történetet szeretnénk elmesélni, akkor olyan ábrázolási módszert kell választanunk, amely alkalmas a történet mögött lévő adatok megjelenítésére. Az alábbi kép megmutatja, hogy mely grafikonok a legjobbak összetétel, összehasonlítás, kapcsolatok, vagy eloszlás megjelenítéséhez.
Ne használj nehezen olvasható betűtípust
A betűtípus kiválasztása majdnem ugyanolyan fontos, mint a megfelelő ábrázolási módszer meghatározása. Az emberi szem akaratlanul is követi az erősebben kiemelt részeket, azonban ha nem a megfelelő részeket emeljük ki, vagy a hangsúlyozáshoz olyan betűtípust használunk, ami nehezen olvasható, akkor pont ellentétes eredményt fogunk elérni. Az olvasó figyelme el fog terelődni a valóban fontos adatokról, ami megnehezíti a későbbi döntéshozatalt.
A vizuális egység megőrzése az elemek megfelelő elhelyezésével
Adatvizualizáció esetén a rendelkezésre álló terület limitált, ezért fontos, hogy minél jobban kihasználjuk azt. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a lehető legtöbb információt kell elhelyezni egy oldalon. Éppen ellenkezőleg, ki kell választanunk a legfontosabb mutatókat és azokat kell megjeleníteni a megfelelő grafikonokon. Ezt követően kell a grafikonokat elhelyezni a rendelkezésre álló területen. Ilyenkor fontos, hogy figyeljünk arra, hogy az ábrák tökéletesen illeszkedjenek egymáshoz és a rajtuk lévő szövegek ugyanakkorák legyenek. Fontos még az is, hogy a fehér, üres terület az ábrák körül ne legyen túl nagy.
A megfelelő szín paletta kiválasztása
A negyedik fontos eleme az adatvizualizációnak a megfelelő színek kiválasztása. A kiválasztás a színelméleten alapszik (colour theory), amely azt mondja, hogy a színek eltérő jelentéssel bírnak és képesek különböző érzelmeket kiváltani az emberekből (lásd az alábbi képen). Éppen emiatt fontos figyelembe vennünk azt, hogy az a vizualizáció, amit éppen készítünk, az milyen területen működő cégnek készül. Ezért valójában egy stratégiai döntés az, hogy milyen színt választunk, hiszen ezáltal egy ismerős vizualizációt hozhatunk létre, amitől a közönség kényelmesebben érezheti magát.
Ismerd a közönséget
Mielőtt elkezdenéd felépíteni a vizualizációdat, érdemes meghatározni azt, hogy kinek fog készülni. Ha tudod, hogy kik alkotják a célközönséget, akkor pontosan azokat az információkat tudod velük megosztani, amire nekik szükségük van. Emellett időt is spórolsz, hiszen nem fogsz olyan vizualizációt készíteni, amelyen olyan adatok szerepelnek, amelyre a közönség nem kíváncsi. A vizualizáció elkészítése előtt érdemes az alábbi kérdéseket feltenni magadnak:
- Ki tudja használni ezt az információt?
- Mit szeretnél, hogy csináljanak a kapott információval?
- Ismerik a vizualizáció kontextusát?
- Milyen plusz információra lehetnek még kíváncsiak?
Amennyiben megtudod válaszolni magadnak ezeket a kérdéseket, akkor olyan vizualizációt fogsz tudni készíteni, amely passzol a közönség szükségleteihez.
Forrás: Medium.com