Skip to content
Kezdőlap » Ahogy az ellátási láncok szűkülnek, úgy kell a logisztikának a Mesterséges Intelligencia felé fordulnia

Ahogy az ellátási láncok szűkülnek, úgy kell a logisztikának a Mesterséges Intelligencia felé fordulnia

Az elmúlt hónapokban mindenki számára érezhetővé vált, hogy az ellátási láncok hogyan szűkültek be. Kezdve az üzemanyag árak rohamos emelkedésével, egészen addig, hogy az ellátásban megjelentő hiány miatt nem lehetett kiszolgálni a nagymértékben növekvő keresletet, a világ próbál alkalmazkodni az újonnan kialakult helyzethez. Ez azonban nagyon sok vállalat számára problémát jelent, amit még tovább tetőz az e-kereskedelem rohamos növekedése is.

Éppen ezek miatt dönt úgy nagyon sok, a logisztika területén érintett vállalat, hogy a technológia felé fordulnak segítségért. A Mesterséges Intelligencia (MI) egyre gyorsabban válik meghatározó tényezővé az ellátási lánc minden elemében – kezdve a kereslet előre jelzésével, a robotok általi kiszállításon át, egészen a szállítási útvonal optimalizálásáig – annak érdekében, hogy megfeleljenek a vásárlók igényeinek és szállítási elvárásainak. Az MI terjedése pedig a számokban is meglátszik, jelenlegi a globális logisztikai automatizációs piac növekedik éves szinten a legnagyobb mértékben az ellátási láncon belül. A technológia önmagában azért nem elegendő, a vállalatoknak először is meg kell határozniuk, hogy pontosan melyik területeken akarják használni az MI-t. Ehhez pedig lépcsőfokon keresztül kell eljutniuk.

Indíts egy technológia agnosztikus elemzéssel

A logisztika esetében nincs olyan technológiai megoldás, amely mindenhova jó lenne. Egy bútorkereskedőnek teljesen más területen kell fejlesztenie, mint egy élelmiszer kereskedőnek. Ezért első feladatként mindig az alábbi két dolgot kell átgondolni:

  • Mielőtt elhamarkodott döntést hoznánk, fontos, hogy teljes mértékben ismerjük a vállalatunk működését. Meg kell határozni, hogy melyek azok az elemek, amelyek akadályozzák a zavartalan működést, illetve ki kell elemezni, hogy mi okozza ezeknek az elemeknek a létrejöttét.
  • Mindig lépésről lépésre kell kialakítani az új rendszert. Nem szabad egy teljes folyamatot egyszerre automatizálni, mindig le kell bontani lépésekre a folyamatot és mindig csak az adott folyamatlépést kell automatizálni. Így a későbbiekben hibaelhárítás is sokkal könnyebbé válik.

A fő teljesítménymutatók beillesztése a stratégiába

Miután kitűzésre kerültek a fő célok, ezt követően meg kell határozni a fő teljesítménymutatókat (KPI) is. Logisztika területén ilyen lehet például a kiszállítások száma, a teljes készlet költsége, a szállítás költsége, illetve az átlagos szállítási idő. Ezek a mutatók kifejezetten fontosak, akkor ha MI-t szeretnénk használni, hiszen ezek segítenek meghatározni az elvárt kimeneteleket, amikor tanítjuk és használjuk MI modelljeinket. Azonban nem elég csak meghatározni a teljesítménymutatókat, hanem mögé kell rakni a hozzájuk tartozó adatbázist is, hiszen az MI ennek az elemzésével fogja tudni felépíteni a köztük lévő kapcsolatrendszert. A Mesterséges Intelligencia elő fogja segíteni a vállalat optimális működését, azonban egy idő után a vezetők kompromisszumra fognak kényszerülni. Az MI megtudja mondani, hogy melyik a legolcsóbb és leggyorsabb szállítási útvonal, vagy melyik megoldás a legkörnyezetbarátabb, de végül az embereknek kell eldönteniük azt, hogy a költségek alacsonyan tartása, vagy a minél gyorsabb szállítás a fontosabb.

Ügyfél központú üzleti modell kialakítása

A logisztika területén a végső cél természetesen az, hogy az ügyfél élmény pozitív legyen. Az online vásárlók számára már a logisztika is a márkával kapcsolatos tapasztalat részévé vált, hiszen a gyors és megbízható szállítás már sokkal fontosabb szempont, mint az olcsóság. Természetesen még az MI előrejelzése is tévedhet, ezért muszáj bizalmat kiépíteni a vásárlóinkkal. Ezt pedig azzal lehet a legkönnyebben elérni, ha valós időben küldünk státuszt a megrendelésről, amely az átláthatóságot nagymértékben fogja növelni.

Az ember szerepének fontossága

Az automatizáció ellenére sem szabad megfeledkezni az ember szerepének fontosságáról. A technológia új adatot generál, azonban ezek csak akkor válnak igazán hasznossá, ha megfelelően értelmezzük őket és ez alapján cselekszünk. ha egy vállalatot igazán sikeressé szeretnénk tenni, akkor fontos, hogy vegyítsük a technológiát a kritikus gondolkodással. Az MI képes adatok millióit elemezni és abból következtetések levonni, azonban mindig szükség van az emberre, aki ezekből kiindulva látja a teljes képet és ez alapján képes kitűzni a célokat, illetve tudja ellenőrizni az ismétlődő hibákat.

Forrás: Venturebeat