Skip to content
Kezdőlap » FIFA Világbajnokságok

FIFA Világbajnokságok

A Labdarúgó-világbajnokságról készített dashboard két részből épül fel: az első része az eddigi VB-k összefoglalását tartalmazza,[1] a második fele pedig a 2022-es, Katarban megrendezésre kerülő VB adatait hivatott vizualizálni[2], valamint tartalmaz egy rövid elemzési részt is, ahol a résztvevők Élő-pontszámai alapján szimuláljuk a tornát, valamint fogadóirodák oddsait felhasználva számítunk nyerési valószínűségeket minden csapathoz.

A historikus adatok esetében, a jelentés első oldalán a térképen megtekinthető, hogy az egyes országok hányszor jutottak ki eddig világbajnokságokra, itt a színezés a részvételek száma szerint változik. Emellett az oszlopdiagramokon látható, hogy melyik ország nyerte eddig a legtöbb VB címet, az adott VB-re hány csapat jutott ki, a VB-ken összesen hány gól született, illetve, hogy ez milyen meccsenkénti gólátlagot jelent és még azt is, hogy melyik országnak van a legjobb győzelmi aránya az összes lejátszott meccs tekintetében. A jelentés második oldalán részletesebben meg lehet tekinteni, hogy az egy adott ország, az adott VB-n milyen teljesítmény nyújtott. Itt be lett töltve az összes lejátszott meccs időponttal, eredménnyel és azzal, hogy ki volt a bíró. Emellett térképen vizualizálva lett, hogy mely városokban és stadionokban játszott meccseket az általunk választott ország, illetve az is látható, hogy mely városban született a legtöbb gól (minél több gól született az adott városban, annál nagyobb a betűméret). Ezen az oldalon, a szűrők alatt egy táblázat formájában megjelenik az adott VB-n résztvevő országok listája, itt az ország névre kattintva, részletezés segítségével eljuthatunk a keretek oldalra, ahol megtekinthető, hogy név szerint kik alkották a válogatott keretét, illetve ki volt a szövetségi kapitány. A táblázatban és az oszlopdiagramokon néhány fontosabb statisztikai adat is látható, azonban 1970 előtti VB-k esetében nem rendelkezünk a játékosokra vonatkozó adatokkal, ezért ilyen szűrés esetén nem lesznek láthatók ezek a statisztikák.

A Dashboard második része foglalkozik az idei VB adataival. Az első oldalán megtekinthetők a csoportok, a második oldalon pedig a kijutott országok keretei, néhány statisztikai adattal. Itt látszódik a játékosok jelenlegi piaci értéke, a táblázatban látható, hogy az egyes országok milyen formában érkeznek a világbajnokságra (legutolsó 10 meccsükön milyen eredményeket értek el).  

A historikus adatok és a résztvevő csapatok legfontosabb jellemzőinek bemutatása mellett a világbajnokságról szimulációt is készítettünk. A szimuláció a csapatok Élő-pontszámán alapulnak. A pontszám eredetileg sakkozók értékét hivatott mérni, nevét kidolgozójáról, Élő Árpád fizikusról kapta. A futballban használt rangsorolásnak alapja az eredeti Élő-pontrendszer, de néhány, a sportág sajátosságait figyelembe vevő módosítást is tartalmaz. Az adatok az eloratings.net oldalról származnak.

Az Élő-pontszámok célja, hogy képet adjon a csapatok egymáshoz viszonyított aktuális játékerejéről, így – mivel páros összehasonlításra alkalmas – segítségével bármelyik két csapat esetén kiszámítható a csapatok nyerési valószínűsége. Ezt kihasználva készítettünk egy szimulációs modellt, mellyel az egész bajnokság menetét tudjuk szimulálni. Ezt a szimulációt elég sokszor (100.000-szer) elvégezve kaptuk meg azokat valószínűségeket, hogy egyes csapatok eljutnak a torna egyes szakaszaiba. A dashboard felületén ezeket láthatjuk táblázatos formában, illetve vonaldiagrammal is szemléltetjük, valamint az egyes csoportonkénti átlagos valószínűségeket is megtekinthetjük.

A készített dashboardban kitérünk a csoportok hatására is. Az Élő-pontszámokból kapott csapaterősségeket összehasonlítva a szimuláció eredményezte nyerési valószínűségekkel, képet kaphatunk arról, hogy az egyes csapatokat hogyan érinti a csoportsorsolás, hiszen az „kijelöli”, hogy melyik másik csapatokkal kell a torna különböző szakaszaiban játszaniuk.

A használt módszertan limitációi: A szimuláció során a meccsek kimeneteleit a Bradley-Terry modell segítségével határozzuk meg, nem modellezzük az egyes meccseken elért eredményeket (pl. gólok száma), minden esetben csak a győztes csapatot ismerjük. Ebből kifolyólag nincs lehetőség döntetlen meccsekre, így a csoportkörök szimulálásakor pontegyenlőség esetén véletlenszámok döntenek arról, hogy ki, hányadik helyen jut tovább.

A szimuláció mellett néhány fogadóiroda odds-át is elemeztük: kiszámítottuk, hogy ezek alapján hány százalékra teszik az egyes csapatok győzelmi esélyeit, valamint ezeket aggregálva megadtunk egy „átlagos” értéket is (Bookmakers’ consensus model). A szimulációt és számításokat az alábbi cikk alapján végeztük: Leitner, C., Zeiles, A., Hornik, K. (2010): Forecasting sports tournaments by ratings of (prob)abilities: A comparison for the EURO 2008. Internal Journal of Forecasting, 26, 471-481.


[1] Fjelstul C. Joshua „The Fjelstul World Cup Database v.1.0.” 2022. július 08. https://www.github.com/jfjelstul/worldcup

[2] Az erre vonatkozó adatok a Transfermarkt weboldaláról származnak. https://www.transfermarkt.com/