Skip to content
Kezdőlap » Üzleti intelligencia piac helyzete – avagy mit hozott a COVID-19?

Üzleti intelligencia piac helyzete – avagy mit hozott a COVID-19?

A COVID-19 – mint ahogy minden piacra – az üzleti intelligencia piacára is nagy hatással volt. A járványügyi korlátozások számos olyan megoldásra kényszerítették a vállalatokat, amelyek hatására csökkent a társadalmi kontaktusok száma, irodákat kellett bezárni, teljes gyárakat vagy intézményeket kellett korlátozni. Ezen vállalatok egyre nagyobb erőfeszítést tettek/tesznek a digitalizáció irányába. Azon belül pedig olyan technológiai újítások kerültek látóterükbe – mint például az üzleti intelligencia – amik segítenek átvészelni ezt a nehéz időszakot.

Forrás: Gartner 2021

Felértékelődött az analitikai vagy BI szakértők tudása a pandémia alatt, hiszen ezen szereplők segítenek a vállalat vezetőinek az üzleti döntések meghozatalában. Az üzleti intelligencia lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy alaposabban megtekinthessék saját belső működésüket, azáltal, hogy felmérik, hol, melyik területen teljesítenek jól és hova tudnak fejlődni.

A vírus hatására a BI megoldásokat szállító vállalatok szintén megtorpantak a korlátozások miatt. A gazdaság azonban kezd életre kelni, és kezdenek a BI projektek is újra indulni – ennek hatására erősödhet a verseny a piacon. A megváltozott munkavállalói szokások hatására (pl. otthoni munkavégzés széleskörű elterjedése) előtérbe kerültek a cloud megoldások használata. A világjárvány megnövelte az igényt az adatvizualizációs megoldások iránt, hiszen a beteg adatokat is ilyen megoldásokkal követik nap mint nap.

Bár a BI alkalmazások számos előnnyel és pozitív hozadékkal járnak, azonban a fejlesztés ROI-ja (return-of-investment) továbbra is viszonylag magas. A kezdeti befektetés a szoftverbe vagy platformba, a bevezetés, a karbantartás, a továbbképzés mind költséggel járnak. A BI eszközök még az érési szakaszban vannak, nem fognak egyhamar elavulni. Nagyvállalati környezetben már széleskörben használják ezen alkalmazásokat, azonban az elmúlt időszakban már kezd begyűrűzni a KKV szektorba is. Általában ezen vállalatokat a viszonylag magasabb belépési küszöb szokta elriasztani, vagy hogy – véleményük szerint – a szervezetükben nincs megfelelő kompetencia (pl. data scientist vagy IT infrastruktúra szakértő). Gyakran ezen vállalatok alul becsülik saját képességeiket. Ezenkívül nagy kihívást jelent a felhőalapú szolgáltatások bevezetése, telepítése is. Problématerület szokott például az IT biztonság – rengeteg kérdés merül fel az adatbiztonság kapcsán. A különféle elemzőszoftverek: üzleti intelligencia, Master Data Management (MDM), big data és analitikai alkalmazások integrációja is problémaként jelentkezik ezeken a területeken.

A piac növekedését számos tényező támogatja, ilyen például, hogy a vállalatok egyre inkább a digitalizáció irányába vették az irányt, több erőforrást allokálnak ezen területekre, ezen belül is akár az elemzésekre nagyobb hangsúlyt fektetnek. A legnagyobb szállítók a piacon:

  • Microsoft
  • IBM
  • Oracle
  • SAP
  • Google
  • AWS
  • Salesforce

Forrás: Gartner